NP| Els Centres d’Educació Especial obriran les portes dilluns reivindicant un paper central en el desplegament de l’escola inclusiva

  • Les escoles d’educació especial -57 d’elles representades per Dincat- asseguren haver-se sentit excloses en tot el procés i reclamen un major reconeixement, tenint en compte que representen l’expertesa i professionalitat en l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials
  • La representant del sector demana un co-lideratge clar entre el Departament d’Educació i el sector per fer front a les dificultats i necessitats de l’alumnat, famílies i centres educatius
  • El sector celebra que aquest curs, finalment i tal com havia reclamat, comencin a funcionar per primera vegada i de forma oficial 28 Centres d’Educació Especial proveïdors de serveis i recursos per a la inclusió (CEEPSIR)

2 de setembre de 2022. Més de 8.000 alumnes amb necessitats educatives especials ompliran les aules dels Centres d’Educació Especial (CEE) de Catalunya a partir de dilluns sense haver-se culminat el desplegament del decret 150 d’educació inclusiva que s’arrossega des de fa ja 5 anys.

Dincat, que representa un total de 57 d’aquests centres a Catalunya,  espera que es continuï impulsant la transformació cap a un sistema educatiu més inclusiu i reivindica, una vegada més, el paper de les escoles d’educació especial com a actors fonamentals en aquest procés, que suposa un pas molt important en la millora de l’accés, participació i assoliment de competències de l’alumnat amb necessitats educatives especials. Les escoles d’educació especial són recursos essencials per la inclusió dels alumnes que atenen i, al mateix temps, són el principal instrument per acompanyar les escoles ordinàries en la creació de recursos per a la inclusió educativa.

En aquest sentit, les escoles d’educació especial asseguren que s’han sentit excloses del desplegament del Decret i reclamen un major protagonisme, tenint en compte que representen l’expertesa i professionalitat en l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Tanmateix, d’altra banda, el sector celebra que aquest curs, finalment i tal com havia reclamat, comencin a funcionar per primera vegada i de forma oficial 28 Centres d’Educació Especial proveïdors de serveis i recursos per a la inclusió (CEEPSIR) i s’hagi convocat la Taula de participació de l’educació inclusiva, de la qual forma part Dincat.

“És un bon primer pas amb relació a tot allò que estem reclamant des de fa més de 5 anys. Tanmateix, ara, esperem que aquestes dues iniciatives tinguin un seguiment i un impacte real i considerable en les pràctiques, cultures i polítiques educatives”, explica Carles Campuzano, director de Dincat.

A banda d’aquest reconeixement cap a la tasca que fan els centres d’educació especial i els seus professionals, Dincat reclama un co-lideratge clar entre el Departament d’Educació i el sector per fer front a les dificultats i necessitats de l’alumnat, famílies i centres educatius, amb orientacions i respostes clares davant els nous reptes.

Així mateix, entre les principals demandes del sector, destaca també la necessitat de revisar i adaptar les ràtios d’alumnat i professorat als centres, per tal que s’adeqüin a la realitat actual; respondre a les necessitats relacionades a la salut mental de l’alumnat; i  actualitzar la normativa vigent per respondre a la realitat actual dels centres.

 

Descarrega la nota de premsa