L’alumnat amb necessitats educatives especials inicia el curs dilluns sense avenços rellevants en inclusió vuit anys després del decret

  • Dincat alerta que el curs 2025-2026 arrenca de nou amb greus dèficits en la planificació i coordinació de recursos i serveis per garantir els drets educatius dels més de 45.000 alumnes amb necessitats educatives especials.

  • L’entitat reclama a la consellera Esther Niubó compromís polític i mesures immediates per desplegar una educació inclusiva real i efectiva.

Dijous, 4 de setembre de 2025. El pròxim dilluns, comença un nou curs escolar i, un any més, les famílies i els professionals vinculats a l’educació especial constaten amb frustració la manca d’avenços en matèria d’inclusió. Dincat, que representa 56 centres d’educació especial a Catalunya, denuncia que, tot i haver transcorregut vuit anys des de l’aprovació del decret 150, el seu desplegament continua encallat i més de 45.000 alumnes no tenen garantits drets fonamentals com l’accés en igualtat de condicions, la participació activa i l’assoliment d’aprenentatges bàsics.

La federació assegura que la situació és de bloqueig i que cada setembre es repeteix el mateix escenari: bones intencions però cap avenç concret. “No podem permetre que la inclusió escolar continuï sent una promesa pendent. Els infants i joves amb discapacitat intel·lectual necessiten suport i oportunitats des del primer dia de curs”, afirma Glòria Juan, representant d’Educació a Dincat.

L’entitat insta el Departament d’Educació a actuar amb decisió i posar fil a l’agulla en qüestions clau com:

  • Una millor planificació i coordinació de recursos i serveis de suport.
  • Una aposta real pels CEEPSIR com a peça clau del sistema.
  • La revisió de ràtios i perfils professionals.
  • Formació continuada i de qualitat per a docents i especialistes.
  • La garantia d’una oferta postobligatòria adequada i variada, amb Programes de Transició a la Vida Adulta i Formació Professional adaptada.

Segons Dincat, sense aquestes mesures no hi pot haver una educació inclusiva real i els drets dels alumnes amb necessitats educatives especials continuaran sent vulnerats. Per això, exigeix al Govern una aposta clara per garantir una escola que no deixi ningú enrere.

 

Descarrega la nota de premsa