- Dincat alerta que el curs 2025-2026 arrenca de nou amb greus dèficits en la planificació i coordinació de recursos i serveis per garantir els drets educatius dels més de 45.000 alumnes amb necessitats educatives especials.
- L’entitat reclama a la consellera Esther Niubó compromís polític i mesures immediates per desplegar una educació inclusiva real i efectiva.
Dijous, 4 de setembre de 2025. El pròxim dilluns, comença un nou curs escolar i, un any més, les famílies i els professionals vinculats a l’educació especial constaten amb frustració la manca d’avenços en matèria d’inclusió. Dincat, que representa 56 centres d’educació especial a Catalunya, denuncia que, tot i haver transcorregut vuit anys des de l’aprovació del decret 150, el seu desplegament continua encallat i més de 45.000 alumnes no tenen garantits drets fonamentals com l’accés en igualtat de condicions, la participació activa i l’assoliment d’aprenentatges bàsics.
La federació assegura que la situació és de bloqueig i que cada setembre es repeteix el mateix escenari: bones intencions però cap avenç concret. “No podem permetre que la inclusió escolar continuï sent una promesa pendent. Els infants i joves amb discapacitat intel·lectual necessiten suport i oportunitats des del primer dia de curs”, afirma Glòria Juan, representant d’Educació a Dincat.
L’entitat insta el Departament d’Educació a actuar amb decisió i posar fil a l’agulla en qüestions clau com:
- Una millor planificació i coordinació de recursos i serveis de suport.
- Una aposta real pels CEEPSIR com a peça clau del sistema.
- La revisió de ràtios i perfils professionals.
- Formació continuada i de qualitat per a docents i especialistes.
- La garantia d’una oferta postobligatòria adequada i variada, amb Programes de Transició a la Vida Adulta i Formació Professional adaptada.
Segons Dincat, sense aquestes mesures no hi pot haver una educació inclusiva real i els drets dels alumnes amb necessitats educatives especials continuaran sent vulnerats. Per això, exigeix al Govern una aposta clara per garantir una escola que no deixi ningú enrere.